Det
tværfaglige samarbejde mellem de forskellige sektorer, faggrupper, sundhedsprofessionelle
og patienter har betydning for kvaliteten af patientens behandling og behandlingforløb.
Formålet med
at arbejde tværfagligt er at højne kvaliteten af patientens behandling. Det er
desuden et punkt i de sygeplejefaglige retningslinjer, hvor der står det er
sygeplejerskens ansvar, at:
2.5 tage initiativ til og fremme et
respektfuldt samarbejde, fagligt og tværfagligt, i alle dele af sundhedsvæsenet (sygeplejeetiske retningslinjer).
Et godt
samarbejde er grundlag for en god kommunikation, og gør det nemmere at
involvere patienten i eget forløb. Et
godt tværfagligt samarbejde forudsætter, at der fra politisk side er afsat
ressourcer til de involverede parter. Ressourcerne afgør i høj grad, hvor meget
tid de forskellige faggrupper og sundhedsprofessionelle har til at udveksle informationer
og udføre deres arbejde.
Det
tværfaglige samarbejde er et samarbejde mellem forskellige grupper om et fælles
mål.
Den franske
sociolog Emile Durkheim taler om en mekanisk solidaritet og en organisk
solidaritet, som to typer af sammenslagskraft i grupper (Bagger, Lindahl et al. 2013, s. 25).
Mekanisk solidaritet:
Findes i homogene grupper, hvor individerne deler samme interesser og muligheder. Her har man typisk den samme sociale status, de samme muligheder, interesser og er i den samme profession. Her sker samarbejdet på baggrund af, at man har et fælles mål og man har de samme kompetencer således, at man kan overtage hinandens arbejdsopgaver. Her vægter man individernes ensartethed, og ser det som en styrke. Denne form for solidaritet kan bremse en udvikling, hvis en gruppe lukker sig om sig selv fordi de hele tiden bekræfter hinanden i, at de gør det rigtige.
Findes i homogene grupper, hvor individerne deler samme interesser og muligheder. Her har man typisk den samme sociale status, de samme muligheder, interesser og er i den samme profession. Her sker samarbejdet på baggrund af, at man har et fælles mål og man har de samme kompetencer således, at man kan overtage hinandens arbejdsopgaver. Her vægter man individernes ensartethed, og ser det som en styrke. Denne form for solidaritet kan bremse en udvikling, hvis en gruppe lukker sig om sig selv fordi de hele tiden bekræfter hinanden i, at de gør det rigtige.
F.eks. kan det
være det monofaglige samarbejde, der er blandt sygeplejersker på en
ortopædkirurgisk afdeling.
Organisk solidaritet:
Findes i heterogen sammensatte grupper, hvor man ser individets forskellighed som en styrke. F.eks. på et hospital hvor mange faggrupper indgår i interaktion med hinanden. Her sker samarbejdet på tværs af faggrupperne, og på baggrund af, at de hver især rummer forskellig viden og faglige traditioner. Her ser man den faglige viden hver faggruppe har, som en mulighed til at udveksle erfaring, viden og sammen finde nye løsninger. For at det skal lykkedes, skal der være et sæt overordnede regler, så der ikke opstår forvirring faggrupperne imellem.
Findes i heterogen sammensatte grupper, hvor man ser individets forskellighed som en styrke. F.eks. på et hospital hvor mange faggrupper indgår i interaktion med hinanden. Her sker samarbejdet på tværs af faggrupperne, og på baggrund af, at de hver især rummer forskellig viden og faglige traditioner. Her ser man den faglige viden hver faggruppe har, som en mulighed til at udveksle erfaring, viden og sammen finde nye løsninger. For at det skal lykkedes, skal der være et sæt overordnede regler, så der ikke opstår forvirring faggrupperne imellem.
Den
organiske solidaritet er sammenslagskraften i det tværprofessionelle
samarbejde.
Overordnet
skelner man mellem samarbejde på 3 niveauer:
1. Mikroniveau: Det
kan fx være mindre grupper, der arbejder sammen på bestemte afdelinger på et
sygehus, i hjemmeplejen osv.
2. Mesoniveau: Er
samarbejde mellem forskellige faggrupper og afdelinger i en større organisation,
f.eks. på et sygehus, hvor ansatte arbejder på tværs af de forskellige
afdelinger.
3. Makroniveau: Her
er det på nationalt plan, dvs. at politikerne og lovgivningen styre, hvordan
samarbejdet udformer sig. I Danmark sker det gennem de 5 regioner (Bagger, Lindahl et al. 2013, s.23).
Monofagligt samarbejde: Her samarbejder man med en
faggruppe, hvor man er specialiseret i det samme. F.eks kunne det være
anæstesisygeplejersker der indgår i et samarbejde med andre
anæstesisygeplejersker.
Flerfagligt samarbejde: Vil sige, at forskellige faggrupper med
hver deres speciale arbejder med den samme patient mod hver sit mål.
Tværfagligt samarbejde: De forskellige faggrupper arbejder sammen, f.eks arbejder sygeplejersken sammen med fysioterapeuten om at genoptræne hoftepatienter. Her har man et fælles mål, som f.eks. at patienten skal mobiliseres.
Tværfagligt samarbejde: De forskellige faggrupper arbejder sammen, f.eks arbejder sygeplejersken sammen med fysioterapeuten om at genoptræne hoftepatienter. Her har man et fælles mål, som f.eks. at patienten skal mobiliseres.
Tværprofessionelt samarbejde: Er det samme som tværfagligt
samarbejde, men her bruger man den specialiserede viden hver profession har
inden for et givent område.
Hvordan arbejder man på sygehuset?
På sygehuset
arbejder man tværprofessionelt sammen med andre faggrupper. Her trækker man på
den specialviden, hver faggruppe har inden for bestemte områder. F.eks kan en ergoterapeut,
fysioterapeut, SOSU, socialrådgiver, læge og sygeplejerske arbejde sammen om
samme patient.
For at
arbejdet mellem de forskellige faggrupper skal lykkedes, forudsætter det foruden
en god kommunikation og tid, at hver faggruppe kender deres eget
virksomhedsområde. Hver faggruppe skal kende sit eget virksomhedsområde,
samtidig med at der i samarbejdet sker en udveksling af erfaring, og ideer til
mulige løsninger på et behandlingsforløb af patienten.
Foruden det
samarbejde der forefindes på sygehuset er der et samarbejde mellem primær sektor,
sekundær sektor og tertiær sektor. Det samarbejde der foreligger her har stor
betydning for patientens samlede forløb.
Primær sektor: Den primære sektor i sundhedsvæsenet
er f.eks. plejehjem, den praktiserende læge, praktiserende speciallæge og
fysioterapeuter, som hører under regionerne.
Sekundær sektor: Den sekundære sektor er den del af
sundhedsvæsenet, som varetager den videre behandling af patienter som f.eks.
sygehuset og distriktspsykiatrien. (s.63, interprofessionelt samarbejde). Her
skal foregå et samarbejde, hvor informationer videregives fra primær sektor til
sekundær sektor og omvendt.
Tertiære sektor: Den tertiære sektor er den del af sundhedsvæsenet som udgør
beskyttede boliger, plejehjem og plejeboliger.
Derudover
findes de private sygehuse og klinikker, men her er det vanskeligt at afgøre
hvor vidt disse hører til det ene eller det andet (Bagger, Lindahl et al. 2013, s. 63)
Det tværprofessionelle samarbejde set
i forhold til vores problemstilling:
Sygeplejersken
tager sig primært af, at bestemme kosten til patienter med hoftenære frakturer.
Sygeplejerske indgår i et tværprofessionelt samarbejde med diætisten og lægen,
hvis en patient bliver dårlig, på grund af fejlernæring. Her kan diætisten og
lægen komme med en løsning til, hvilken kost patienten skal have eller om
patienten skal have sonde. Her er det hensigtsmæssigt, at kostregistreringen
ikke er blevet nedprioriteret.
Når
sygeplejerskerne nedprioriterer kostregistrering mindskes overblikket over hvad
patientens ernæring under indlæggelsen. Er der ikke kostregistreret vil der
således ske en forringelse i det tværprofessionelle samarbejde.
Det samlede
overblik over patientens ernæring kan derudover bruges i patientens videre
forløb f.eks. i primær sektoren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar